Přestupní stanice: Strach je skvělou příležitostí pro mladé herce ze studia LAIK

Pardubice – Někdy se některé věci v životě prostě stanou. Z ničeho nic. Prostě to přijde. A je jen na nás, jak se zachováme. Někteří mají dost síly s problémy bojovat a postavit se jim čelem. Ale co když je právě tento krizový moment tou poslední pomyslnou kapkou? Co když i zdánlivá maličkost odstartuje řetězec pochybností, otázek a podceňování, které vyústí ve velký problém?

O tom vypráví nová inscenace Přestupní stanice: Strach, kterou uvedlo v premiéře Mladé divadelní studio LAIK. To působí při Východočeském divadle a je určené pro mladé začínající herce.

Původní autorská hra

Původní autorská hra, pod níž je podepsána dramaturgyně Kristýna Plešková, zavedla diváky do prostředí soukromé psychiatrické kliniky. Tam pracuje psychiatr Jakub. Ten se v práci setkává s mladými lidmi, kteří již nezvládli boj s realitou. Někdy jsou únikem drogy, jindy se celá životní situace zvrtne do stavů, jako jsou deprese, sebepoškozování nebo anorexie. Náplní práce Jakuba je pacientům pomoci, vyslechnout je, pokusit se s nimi najít jádro problému a následně i jeho řešení. 

Velmi citlivě napsaný text

Velmi citlivě napsaný text je skvělou příležitostí pro starší členy pardubického studia LAIK. V roli psychiatra Jakuba se představil David Kopecký. Jeho pravou ruku, zdravotní sestru Eriku, ztvárnila Barbora Haláková. Velmi přirozeně ztělesnili své postavy i pacienti kliniky. Těmi byli Nina (Alžběta Francová), Filip (Petr Uchytil), Ester (Klára Danielová) či Lea (Adéla Černá). 

Režisér a šéf LAIKu, herec Zdeněk Rumpík, se rozhodl opět přizvat ke spolupráci i své kolegy, s kterými se pravidelně objevuje na jevišti Východočeského divadla. Otce Filipa si zahrál Josef Láska, maminku Ley Milena Dobrovolná. „Je to přínosné, protože naši mladí herci se toho od nich mohou hodně naučit," vysvětlil Zdeněk Rumpík.

Hra otevírá těžší témata

„Myslím, že tato inscenace Mladého divadelního studia LAIK musí zaujmout snad každého citlivého člověka. Je dobře, že hra citlivě otevírá i těžší témata. Vidím v ní hluboký smysl. A to i kdyby měla pomoct jednomu jedinému člověku, který řeší podobné problémy jako hlavní hrdinové tohoto příběhu," prohlásil ředitel Východočeského divadla Petr Dohnal.

Autor: Tomáš Dvořák – Pardubice ŽIVĚ
Foto:  Jiří Sejkora
VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE