Východočeské divadlo Pardubice uvede derniéru Othella…

Pardubice – V pátek 18. května budou mít diváci poslední příležitost vidět na jevišti Východočeského divadla Shakespearovu tragédii Othello. Toto, již šesté pardubické zpracování strhujícího příběhu vášní, ve kterém ďábelské intriky udělají z čestného člověka vraha milované ženy, mělo premiéru 15. října 2016 a od té doby dosáhlo 30 repríz. Inscenaci režíroval Petr Kracik, hlavní role hrají Milan Němec (Othello), dnes již hostující Veronika Čermák Macková (Desdemona) a Ladislav Špiner (Jago).

Děj jedné z nejproslulejších tragédií slavného alžbětince se odehrává v Benátkách a na Kypru, kde právě vypukla válka s Turky. Mouřenín Othello je hrdinský vojevůdce ve službách Benátské republiky. Tajně se oženil s Desdemonou, bílou kráskou z patricijské rodiny. Jeho pobočníkem je bezcharakterní prospěchář Jago. Ten zneužije Othellovy důvěřivosti k odstranění náměstka Cassia, na jehož místo se chce dostat. Vnukne Othellovi podezření, že je mu Desdemona s Cassiem nevěrná. Když mu poskytne falešné důkazy, Othello zaplane spalující žárlivostí…

„Othello je v obecném povědomí stále dramatem žárlivce, který uškrtí svou ženu. Nenechme se ale mýlit. Když pozorněji čteme, zjistíme, že Othello není ubit žárlivostí, on je ubitý fakty. Člověk by musel opravdu strašně moc, až strašidelně milovat, aby nepodlehl, když uvidí záběry a fotky a pustíte mu to v přímém přenosu… Je moc těžké tomu neuvěřit. U Othella není primární žárlivost, ale náchylnost k důvěře. Bohužel má důvěru k úplně jiným lidem, než by měl mít," říká Petr Kracik, jenž v Pardubicích poprvé režíroval už v roce 1990 (O myších a lidech, Asagao), pak se vrátil až po čtrnácti letech k režii Tří mušketýrů a od té doby je zde častým hostem (Vojnarka, Jitřní paní, Mefisto, Dvanáct rozhněvaných mužů či Jméno růže).

Othello je hra o nezvladatelných vášních, které hýbou naším světem stejně jako dávným Shakespearovým – egoismus, závist, žárlivost, kariérismus, xenofobie… Pro nejslavnějšího dramatika všech dob se staly hnací silou dramatu, které je ceněno nejen jako umělecké dílo, ale je zmiňováno i v odborné psychologické literatuře," uzavírá dramaturgyně Jana Pithartová.

Autor: Radek Smetana
Foto: Jan Faukner
Zdroj: Východočeské divadlo Pardubice