Můžete si být bezpečně blízko? Přijďte to zjistit na Festival Jeden Svět!

Pardubice – Ve dnech 26. – 30. 3. 2019 se v Pardubicích uskuteční další ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět, který se letos uvozuje mottem „Bezpečná blízkost". Festivalový program nabídne řadu filmových promítání pro veřejnost i místní základní a střední školy i tematický doprovodný program napříč žánry. Festivalovým centrem se opět stanou prostory Divadla 29.

Pardubickou část festivalu organizuje společnost Člověk v tísni, o.p.s., ve spolupráci s místní neformální skupinou a Centrem pro otevřenou kulturu Pardubice a to za podpory statutárního města Pardubice. Mediálními partnery jsou Český rozhlas Pardubice a on-line platforma Pardubice živě.

Festival Jeden svět

Jeden svět během 21 let vyrostl v největší dokumentární filmový festival s tematikou lidských práv na světě. Pořádá jej společnost Člověk v tísni. Festival pracuje s širokou definicí lidských práv, a proto jeho program přináší nejen filmy o politických kauzách a rozvojových tématech, ale i o sociálních otázkách, životním prostředí a životním stylu. V roce 2007 získal Čestné uznání Organizace spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO) za výchovu k lidským právům. Je považován za ojedinělou a výjimečnou kulturní akci v rámci Prahy a celé České republiky, kde probíhá v téměř čtyřicítce měst.

HLAVNÍ TÉMA 2019 – BEZPEČNÁ BLÍZKOST

Identita, jistota, bezpečí… Co nás spojuje? Kdo jsem a kam patřím? Odpovědi na tyto otázky jsou v době politických krizí, rozdělené společnosti a na prahu nevratné klimatické změny stále složitější. O to více je potřeba najít vlastní identitu, která dává pocit jistoty a bezpečí. Jak chápat sebe sama, odlišit se od ostatních a nevytvořit přitom ve společnosti hlubokou propast? Motto letošního festivalu "Bezpečná blízkost" odkazuje na stav, kdy si lidé ve společnosti, ač je každý jiný, dokáží porozumět a naslouchat.

„Nenávistné šermování s identitou se stalo zbraní v rukou některých médií a politiků, kteří se snaží poštvat jednu skupinu proti druhé. Vzniká tak propast – my versus oni. Chceme zjistit, co nás od sebe navzájem odlišuje; najít to, co nás spojuje a skrze co si můžeme být bezpečně blízko," říká ředitel Jednoho světa Ondřej Kamenický.


PARDUBICE – Program pro veřejnost

Pardubický festival v 5 dnech uvede celkem 19 dokumentů mezinárodní produkce. Od úterý do pátku budou festivalové dny členěny do čtyřech promítacích bloků, přičemž k večernímu filmu s uvedením od 18h vždy proběhne moderovaná debata s odbornými hosty. Na sobotu, ve znamení eko témat a variability životních postojů, jsou připraveny dvě projekce, propojené speciálním brunchem, který bude festival zakončovat ve stylu slow food ;).

Pardubický festival bude oficiálně zahájen v úterý 26. 3. 2019 od 18h dokumentem #FollowMe, který se věnuje „pozadí" sociální sítě Instagram. Na téma sociálních sítí a jejich širšímu kontextu následně proběhne diskuze se známým českým youtuberem Karlem Kovářem/Kovym a také socmediálním guru Michalem Zlatkovským. Snímek čerstvě získal ocenění studentské poroty v rámci pražské hlavní soutěže. Součástí slavnostního otevření festivalu bude také vernisáž výstavy pardubického fotografa Radka Kalhouse, který osobně uvede kolekci snímků pod názvem Lovci duchů obsahově propojenou se zahajovacím snímkem.

Moderované debaty jsou dále spojeny s projekcemi filmů Láska a prázdná slova (středa 27. 3.; téma: rodina, péče, stáří), Dobrá změna v Polsku (čtvrtek 28. 3.; téma: rozdělená společnost) a Exit – dát extrémismu sbohem (pátek 29. 3.; téma: extrémismus, radikalismus a cesta zpět). Mezi potvrzenými hosty např. bude Šárka Jirásková (Domov pro seniory U Kostelíčka Pardubice, Kontaktní místo České alzheimerovské společnosti) či Ondřej Kundra (Respekt).

V programové nabídce jsou také další dokumenty, které byly oceněny v rámci hlavní festivalové přehlídky v Praze – jedná se o snímky Rekonstrukce Utøyi (ocenění regionální poroty), experimentální rekonstrukci teroristické činu v Norsku, a Tohle všecho musí skončit (Porota Václava Havla), rekapitulující cestu studentského hnutí v Jihoafrické republice, které přerostlo do celonárodních protestů proti společenské nerovnosti.

Profily potvrzených hostů večerních moderovaných debat:

Karel Kovář/Kovy: Český youtuber, vloger, moderátor a v minulosti také let's player. Ve své tvorbě se mimo jiné věnuje aktuálním společenským tématům, politice a v neposlední řadě pak také sociálním sítím. Ve svých videích využívá infotainment, čímž zpřístupňuje témata, která jsou podle něj důležitá, široké škále diváků. V roce 2016 dostal ocenění Bloger roku a také byl časopisem Forbes byl označen za 17. nejvlivnějšího Čecha na sociálních sítích. V roce 2017 se dostal do výběru časopisu Forbes „30pod30", zobrazující 30 nejtalentovanějších Čechů pod 30 let.

Michal Zlatkovský: Pracoval jako správce sociálních médií v Hospodářských novinách a na iDnes.cz. Tři roky strávil v Respektu, kde kromě starosti o web a sociální sítě psal sloupky a články o technologiích, internetu a počítačových hrách. Od října 2016 je v Českém rozhlase, kde se věnuje zejména datové žurnalistice.

Šárka Jirásková: Dlouhodobě se pohybuje v sociálních službách spojených s péčí o seniory. Působí v Domově pro seniory U Kostelíčka Pardubice na pozici vedoucí zdravotnického oddělení a jako zástupkyně vedoucí zdravotnického úseku. Studia na UHK zakončila prací na téma Adaptační proces u seniora s Alzheimerovou chorobou v pobytovém zařízení sociálních služeb, později se zúčastnila uceleného vzdělávacího programu České Alzheimerovské společnosti (ČALS) a velkou měrou se zasloužila o získání certifikace Vážka pro službu Domov se zvláštním režimem pro Domov pro seniory U Kostelíčka, kde bylo dále zřízeno kontaktní místo ČALS určené široké veřejnosti z Pardubického kraje.

Ondřej Kundra: Český novinář, který se ve svých textech věnuje především tématům zneužívání moci, korupce, nefunkčnosti justice, dezinformační kampaně či působení cizích mocností. Od roku 2002 pracuje v týdeníku Respekt, kde vede jeho domácí redakci. Za rok 2010 získal za své investigativní texty Novinářskou křepelku, třikrát obdržel Novinářskou cenu v kategorii psané žurnalistiky „Nejlepší analyticko-investigativní příspěvek" (2012, 2014, 2017) a v roce 2019 prestižní novinářskou Cenu Ferdinanda Peroutky (spolu s Jaroslavem Kmentou z měsíčníku Reportér). Je autorem životopisu známé mecenášky umění Meda Mládková. Můj úžasný život (Academia, 2014). Dále napsal knihu o aktivitách ruských tajných služeb Putinovi agenti. Jak ruští špioni kradou naše tajemství (BizBooks, 2016), nominovanou na cenu Magnesia Litera (Litera za publicistiku, 2017), a reportážní příběhy o mladých Evropanech bojujících v řadách Islámského státu Můj syn terorista (BizBooks, 2017), které vydal spolu s kolegou Tomášem Lindnerem. Aktuálně vychází jeho poslední reportážní kniha Vendulka. Útěk za svobodou (Paseka, 2019).


PARDUBICE – Program pro školy

Nedílnou součástí festivalu je dopolední filmový program pro žáky a studenty pardubických základních a středních škol, který proběhne v prodlouženém termínu 25. 3. – 3. 4. v Divadle 29. Pro děti ve věku od 8 do 14 let je připravena série krátkých filmů, pro starší studenty a studentky pak vybrané středometrážní snímky. Tato promítání mají za cíl přiblížit kontexty každodenního života dětských hrdinů v jiných částech světa či poukázat na důležité fenomény současného socio-politického dění (např. média, fanatismus, ekologie apod.). Každá projekce je spojena se speciální metodicky vedenou debatou s hostujícími lektory. V Pardubicích se uskuteční celkem 18 projekcí pro téměř 1 300 žáků a studentů, přičemž několik z nich proběhne i přímo na školách (např. Gymnázium Mozartova) nebo premiérově i mimo samotné Pardubice (Gymnázium Holice).

Doprovodný program – výstavy

Radek Kalhous: Lovci duchů / 26. 3. – 16. 4. 2018 / Klub 29

V prostorách Klubu 29 proběhne výstava fotografií Fotografický dokument zabývající se osobně prožitým tématem závislosti dětí na mobilních zařízeních.

Videosekce Czech Press Photo 2018 / 26. 3. – 29. 3. 2019 / Klub 29

Kolekce patnácti krátkých videoreportáží se představí pomocí pop-up kiosku formou "komorní projekce ve smyčce" pro 3 diváky zároveň. Program se uskutečňuje ve spolupráci s CZECH PHOTO o.p.s.

DALŠÍ INFORMACE

Vstupné: Základní vstupné 80 Kč / Permanentka denní: 250 Kč / Permanentka na 8 projekcí: 400 Kč

Promítací místo: Divadlo 29 / Svaté Anežky České 29 / Pardubice / www.divadlo29.cz

Web: www.jedensvet.cz/2019/pardubice a web Divadla 29

Facebook: skupina Jeden svět Pardubice

Instagram: @jedensvet_pce


DETAIL FILMOVÉHO PROGRAMU

Úterý 26. 3.

16.00   Reds do toho! // Nancy Schwartzman / USA / 2018 / 80 min.

Městečko Steubenville v Ohiu se v srpnu 2012 ocitlo v centru pozornosti celé Ameriky. Znásilnění šestnáctileté dívky odhalilo, že kořeny „kultury znásilnění" jsou ve společnosti zapuštěné velmi hluboko.

Byl by to večírek jako každý jiný… Kdyby členové místního opěvovaného týmu amerického fotbalu sexuálně nezneužili nezletilou dívku. Kdyby se svým činem nezačali chlubit online na sociálních platformách. A kdyby se jedna blogerka nepustila po digitálních stopách tohoto zločinu. Když vyjde případ najevo a přitáhne pozornost médií i veřejnosti, okolí se snaží chování „našich kluků" bagatelizovat a vinu svádět na oběť. Dokument odkrývá zločin vrstvu po vrstvě a neodhaluje pouze spoluvinu trenérů, učitelů a rodičů, ale i to, jakou roli v podobných případech hrají sociální sítě.

18.00   #FollowMe // Nicolaas Veul, Duco Coops/ Nizozemsko / 2018 / 50 min. + DEBATA

Reportér Nicolaas se rozhodne založit si svůj první instagramový účet a nasbírat co nejvíce followerů. Postupem času se začíná více zajímat o pozadí sociální sítě Instagram a odhaluje dobře fungující systém založený na podvádění.

Instagram je jako výkladní skříň, kde lidé propagují sami sebe. „Všechno, co vidíte, je tato okouzlující stránka. Nevidíte ale, co se děje za oponou," vysvětluje Mike ze společnosti Dovetale, která analyzuje sociální média. Zatímco uživatelé nadšeně rozdávají lajky selfíčkům, na pozadí probíhá čilý obchod s uživatelskými účty. Vzniká obrovské množství falešných profilů a internetoví roboti vyrábějí nové followery pro ty, kteří si chtějí připadat úspěšnější. Je vůbec možné něčemu na Instagramu věřit?

20.45   Maďarsko 2018 – V zákulisí demokracie // Eszter Hajdú / Maďarsko, Porugalsko / 2018 / 84 min.

Dvě různě vedené předvolební kampaně v roce 2018 v Maďarsku. Vládní strana Fidesz vsadila vše na jedinou kartu: strach. Co může nabídnout zástupce opoziční koalice Ferenc Gyurcsány?

Od migrační krize v roce 2015 uběhly skoro tři roky, přesto jako by Maďarsko nežilo ničím jiným než ohrožením země. Předseda vlády s autoritářskými sklony straší obyvatelstvo islámskou hrozbou, miliardářem Sorosem a Bruselem. Jedině on, Viktor Orbán, dokáže zastavit zdivočelé hordy a postavit se na obranu tradičních hodnot. Aspoň s takovým obrázkem přichází mašinerie vládní strany Fidesz před posledními volbami. Jedním z politiků, kteří odmítají vést iracionální kampaň založenou na strachu, je expremiér Ferenc Gyurcsány. Jeho boj jako by ilustroval současné dění nejen v Maďarsku, ale i v mnoha dalších zemích, kde se ke slovu dostává populismus.

22.30   Novaja // Askold Kurov / Rusko / 2018 / 75 min.

Je vůbec možné dělat v Rusku nezávislou žurnalistiku? Ano, ale její tvůrci musejí být připraveni zaplatit vysokou cenu. Jak dnes vypadá zákulisí novin Novaja Gazeta, jednoho z největších nezávislých deníků v Rusku?

Redakce deníku Novaja Gazeta, oceněná více než 60 prestižními cenami a třikrát nominovaná na Nobelovu cenu, přišla od roku 2000 o šest svých členů, kteří neoblomně pátrali po nepohodlných pravdách. Dokument nabízí jedinečnou příležitost nahlédnout pod pokličku každodenní práce jejich kolegů a nástupců. Během osmnácti měsíců sleduje nejen to, co probírají na redakčních poradách a na základě čeho vybírají svá témata, ale i to, jakým způsobem reagují na náhlý únos jednoho z členů redakce. Jak blízko leží hranice hledání pravdy v současném Rusku, jejíž překročení může znamenat ohrožení života, ať už vlastního, nebo svých blízkých?


Středa 27. 3.

16.00   Domácí zápas // Alisa Kovalenko / Ukrajina, Francie, Polsko / 2018 / 90 min.

Talentovaná ukrajinská fotbalistka Alina dělí svůj čas mezi hřiště a péči o sourozence. Intimní portrét silné dívky, jejíž nejhorší soupeři ji nečekají na fotbalovém hřišti, ale v osobním životě.

Alina od sedmi let vyrůstala sama bez rodičů a fotbal se pro ni stal vítaným únikem z každodenní reality. Její matka střídavě pobývá ve vězení a na svobodě, nevlastní otec alkoholik je již devět let neschopný najít si práci. Sama vychovává dva mladší sourozence, po tréninku je vyzvedává ze školy, vaří jim, čte pohádky před spaním. Svůj čas, který by jinak trávila na hřišti, se rozhodla věnovat tomu, aby udržela rodinu pohromadě. Po smrti matky se alkoholové excesy nevlastního otce stupňují, a tak pod hrozbou odebrání dětí z péče nakonec Alina prodává svoje věci včetně kopaček, aby mohla zaplatit nájem. Přesto všechno dál sní o svojí fotbalové kariéře.

18.00   Láska a prázdná slova // Małgorzata Imielska / Polsko / 2018 / 78 min. + DEBATA

Před pěti lety byla Wandě diagnostikována Alzheimerova choroba. Nyní je zcela odkázána na péči svého manžela. Z intimní blízkosti natočený příběh o síle lásky, která přetrvává tváří v tvář nevyléčitelné nemoci.

„Jak se jmenuje ten Němec, který mi schovává věci?" zní otřepaný vtip. Alois Alzheimer jako první popsal chorobu mozku způsobující demenci, která ale vyvolává spíše hrůzu než smích. Pro Adama a Wandu představuje skutečnou zkoušku jejich vztahu: když se začne Wandin stav rapidně zhoršovat, běžné každodenní úkony, ať už jde o osobní hygienu, společnou procházku nebo návštěvu u doktora, se stanou takřka neřešitelným problémem. Adam se o ni obětavě stará 24 hodin denně: krmí ji, umývá, vyměňuje pleny a neustále jí připomíná dobu, kdy byli ještě mladí, zamilovaní a těšili se na společnou budoucnost. Bude mít teď ve stáří dost sil starat se o milovanou ženu, která ho už nepoznává a nepamatuje si ani jeho jméno?

20.30   Na jejích bedrech // Alexandria Bombach / USA / 2018 / 94 min.

Celý svět mluvil o jezídce Nadje Muradové, když získala Nobelovu cenu míru za boj proti sexuálnímu násilí ve válce. Málokdo si ale uvědomil, jak náročné pro ni je znovu a znovu otevírat staré rány.

S každým svým projevem, rozhovorem pro média i schůzkou se Nadja Muradová vrací do roku 2014, kdy tzv. Islámský stát páchal genocidu jezídů v severním Iráku a ji držel jako sexuální otrokyni. Znovu si připomíná všechna zvěrstva a vraždy svých nejbližších. Je to silná žena, bojovnice za práva jezídů, na které svět pomalu zapomíná. Režisérka ovšem s Nadjou byla i ve chvílích, kdy opustila budovu OSN nebo televizní studio. Natočila tak příběh o citlivé dívce, která se obětovala pro vyšší zájmy. Dřív Nadja toužila otevřít si salon krásy ve své vesnici. Teď chce dostat ISIS před Mezinárodní trestní soud a domoci se práva pro všechny válečné oběti.

22.15   Rekonstrukce Utøyi// Carl Javér/ Švédsko, Norsko, Dánsko / 2018 / 98 min.

Jak se dá zrekonstruovat něco tak strašlivého? Několik přeživších se pomocí intimního scénického experimentu pokusilo zprostředkovat zážitek útoku na norský letní tábor v roce 2011.

Uprostřed tmy prázdného skladiště se rozehrává představení, v němž chybí rekvizity i kulisy a postavy se pohybují mezi naznačenými čárami na zemi. Zprvu anonymní a neutrální prostor nabírá silou vzpomínek konkrétních tvarů. Útočníkova přítomnost jako by se začínala zhmotňovat a mladí herci následující pokyny přímých svědků začínají hrůzu a ohrožení cítit na vlastní kůži. Experiment umožňuje přinést katarzi přeživším, kteří se stávají režiséry vlastních nočních můr, a ostatním dává šanci na okamžik pochopit, čím si oběti útoku prošly a dodnes procházejí.


čtvrtek 28. 3.

16.00   Bohové z Molenbeeku // Reetta Huhtanen / Finsko / 2019 / 72 min.

Poetický film o přátelství tří dětí uprostřed bruselské čtvrti Molenbeek, místa soužití mnoha kultur a vyznání, které po teroristických útocích v Paříži a v Bruselu v roce 2016 získalo pověst líhně islámského terorismu.

„Amine, víš, co je muslim?" ptá se šestiletý finsko-chilský chlapec Aatos svého nejlepšího kamaráda, jehož rodina pochází z Maroka. „To je někdo, kdo nejí vepřové maso," vysvětlí mu Amine. Dny tří nerozlučných kamarádů, dvou chlapců a jejich kamarádky, sousedů v bruselské čtvrti Molenbeek, jsou naplněny bohatou dětskou fantazií a bezstarostným hraním. Zatímco v ulicích se demonstruje proti terorismu a Evropa je otřesena, mysl chlapců nezaměstnává nic menšího než přemítání o Bohu a o bozích. Existuje Bůh? A který je nejlepší?

18.00   Dobrá změna v Polsku // Polsko, Francie / 2018 / 77 min. + DEBATA

V posledních letech eskaluje politické napětí v Polsku nebývalým způsobem. Dokument přibližuje tento dramatický vývoj očima dvou žen z opačných stran politické bariéry.

Marta a Tita jsou obě vlastenky. Obě jsou hrdé na svoji zemi, odvolávají se na její historii a pro svůj národ chtějí jen to nejlepší. Přitom by se jejich postoje nemohly více lišit. Zatímco Marta chce silné Polsko, vede paramilitární jednotku, vyzdvihuje křesťanské hodnoty a podporuje konzervativní vládní stranu Právo a spravedlnost (PiS), Tita chce patřit do Evropy, nemá ráda zbraně a cítí, že vládní program Dobrá změna je nástroj k potlačení vlivu liberálů a že v jeho důsledku dochází k plíživému omezování občanských svobod, porušování zásad demokracie a ke změnám ústavy. Režisér své protagonistky a jejich činy nijak nehodnotí, předkládá nezaujatý zákulisní pohled do tábora obou znepřátelených stran.

20.30   Boj s drakem // Sedika Mojadidi / Afghánistán, USA / 2018 / 80 min.

Za křehkou demokracii a práva žen v Afghánistánu bojují žurnalistka Šakílá a politička Nilúfar. Příběh o odvaze a hledání rovnováhy mezi láskou ke své zemi a vlastní rodině.

„Máme povinnost mluvit za každou ženu od nepřístupných hor Pamíru až po Núristán." Dokument sleduje příběh dvou žen, které se nebojí ozvat. Televizní reportérka a svobodná matka tří dětí Šakílá je špičkou ve svém oboru. Ve svých vstupech mluví otevřeně o násilí páchaném Talibánem a o postavení žen na venkově. Členka parlamentu a rovněž matka Nilúfar lobbuje za zákon, který trestá násilí na ženách. Se stále četnějšími sebevražednými útoky přibývají mrtvá těla na ulicích a výhrůžky mířené na rodiny obou žen. Obě tak stojí před složitou volbou. Zůstat v milované zemi a dál otevřeně bojovat za svobodu i za cenu ohrožení nejen sebe, ale hlavně své rodiny, nebo včas odejít?

22.15   Tohle všechno musí skončit // Rehad Desai / Jihoafrická republika, Nizozemsko, Belgie / 2018 / 85 min.

Studentské hnutí, které bojovalo proti vysokým poplatkům na univerzitě v Johannesburgu, přerostlo do celonárodních protestů proti společenské nerovnosti.

V roce 2015 jihoafrické univerzity opět zvýšily studijní poplatky. Studenti na univerzitě Witwatersrand se postavili za finančně dostupné školství a proti systematickému vylučování chudé černošské populace z vyššího vzdělávání pod heslem #FeesMustFall. Policejní zásah proti nim spustil protesty na univerzitách po celé zemi a během následujících měsíců spor o poplatky přerostl v boj proti hluboce zakořeněné společenské nerovnosti. Na základě svědectví studentských vůdců a proděkana univerzity, drsných scén přímo z čela protestů a následných novinářských reportáží dokument velmi podrobně rekapituluje vývoj probuzených snah o všestrannou svobodu.


Pátek 29. 3.

16.00   Ženy s náušnicemi ze střelného prachu // Reza Farahmand / Írán / 2017 / 77 min.

Irácká novinářka Núr Al-Helli přináší svědectví o boji s tzv. Islámským státem. Na syrsko-iráckou hranici jede s jasnou představou o dobru a zlu. Ta se ovšem postupně rozpadá stejně jako její novinářský odstup.

Núr Al-Helli je novinářka, ale také matka a civilistka. Proto cítí morální povinnost bojovat proti tzv. Islámskému státu. Zbraněmi jí přitom nejsou náboje, ale slova. Brzy však přichází na to, že nic není černobílé. Setkává se s ženami, jejichž muži se přidali k ISIS, a teď za to platí vysokou cenu. Zatímco kolem létají kulky, Núr se snaží pochopit, co je přitáhlo k radikálnímu hnutí. Nedokáže už o utrpení civilistů nezávisle informovat. Je na straně obyčejných lidí, nevinných obětí konfliktu. Film je nejen příběhem statečné novinářky, ale také silným portrétem nekončící války.

18.00   Exit – Dát extremism sbohem // Karen Winther / Norko, Německo, Švédsko / 2018 / 85 min.           + DEBATA

Jako teenagerka toužila po akci a společenství, které by ji přijalo. Když její očekávání nenaplnili anarchisté, přidala se k neonacistům. Jaký moment ji nakonec přiměl k opuštění extremistického prostředí?

Norská dokumentaristka s extremistickými zkušenostmi se po více než dvaceti letech vydává na cestu do minulosti. V Německu, Dánsku, Francii i USA nachází lidi s podobným osudem. Někdejší členy extremistických hnutí, kteří se v jednom okamžiku rozhodli, že nenávist by neměla být jejich životním programem. V sérii intimních rozhovorů se s ní dělí o vzpomínky na své zločiny, bolestné prožitky, strach i odvahu změnit radikálně svůj život. Ať už jde o neonacisty, radikální anarchisty, nebo o džihádisty, extremismus má ve všech podobách jeden společný magnet, kterým k sobě přitahuje mladé lidi: tvoří alternativu k „normální" společnosti a uspokojuje nenaplněnou touhu někam patřit. Jak se potom této přitažlivé síle vytrhnout?

20.15

O čem sní pankáči // Jimmy Hendrickx / Belgie, Indonésie / 2019 / 67 min.

Pětiletý Padma Angdu není obyčejný chlapec. Byl rozpoznán jako reinkarnace duchovního učitele v Tibetu. Chlapce vezme pod ochranu starý mnich a léčitel a následujících sedm let mu je oporou. V rodné vesnici v severní Indii se Padma nejdříve těší úctě. Ctihodný titul rinpočhe však začíná pro malého chlapce představovat spíše břímě než výsadu. Jeho mentor, následovník i přítel v jedné osobě, stárnoucí Urgjän, zcela nesobecky podřídí chlapci svůj život. Společně putují až do Tibetu všem těžkostem navzdory. Časosběrný dokument o vztahu malého chlapce a starého mnicha zasazený do panoramat indického Himálaje ukazuje i na silné pouto Tibeťanů v indickém exilu k dávno ztracenému domovu.

Bezpodmínečná láska // Rafał Łysak / Polsko / 2018 / 40 min.

Mladý polský gay a jeho babička se sice navzájem mají rádi, rozumějí si ale hůř. Intimní dialog o svobodě volby a naplnění tradičních povinností.

Babička svého vnuka nadevše miluje, a právě proto trpělivě čeká, až ho Bůh zbaví jeho homosexuality. Vnuk chápe, že nemá smysl jí to vytýkat a pouštět se do nekonečných hádek, a tak se projevy její nespokojenosti snaží přecházet mlčením a nervózním smíchem. Snímek zachycuje střet starého katolického Polska držícího se svých zásad s novou generací připravenou plně přijmout moderní hodnoty. Ale vrhá i osobní pohled na konkrétní postavy, které by pro sebe dýchaly a které se i přes opačnou intuici k sobě snaží najít cestu. Sugestivní autoportrét Rafała Łysaka volí syrový přístup ruční digitální kamery nabourávající osobní prostor, aby dosáhl velmi intenzivního zážitku kumulujícího všechny

22.30   Než se otec vrátí // Mari Gulbiani / Gruzie, Francie, Německo / 2018 / 72 min.

Čím dál víc Gruzínců se radikalizuje a odchází bojovat do Sýrie. Jejich děti vyrůstají v prostředí bez otců. Takový je svět dospívání dvou hlavních hrdinek filmu, Evy a Iman.

Malý a odlehlý region Pankisi v Gruzii byl tradičně obýván zejména umírněnými muslimy, ale v posledních letech zde dramaticky vzrostl počet lidí, kteří se hlásí k wahhábismu, fundamentalistické formě islámu. Právě do této oblasti přijela režisérka, aby na místní škole vedla kurz filmové tvorby. Dívky Eva a Iman na zapůjčenou kameru zaznamenávají svůj každodenní život, zatímco čekají na své otce, kteří jako mnoho dalších mladých mužů odešli, a nikdo neví, zda se ještě vrátí.


Sobota 30. 3.

10.30   Anoteho archa // Matthieu Rytz / Kanada / 2018 / 77 min.

Anote Tong je bývalým prezidentem Kiribati. Jeho archou je ostrovní stát se sto tisíci obyvateli, které měnící se klima a stoupající hladina oceánů připravuje o domov.

Anote dělá maximum pro záchranu svého lidu, ale ví, že osud neodvrátí. Objíždí světová fóra, aby upozornil na klimatické hrozby. S trpkou věcností vysvětluje, jak a proč jeho stát mizí. I když tomu nezabrání, cítí povinnost varovat druhé. Část obyvatel už Kiribati opouští. Jednou z nich je Sermary, která hledá nový domov u své sestry na Novém Zélandu. Učí se žít v neznámém světě. Snímek přibližuje tíhu ze zániku tropického ráje a zpřetrhání kulturní kontinuity, ale i to, jak se jeho obyvatelé snaží s humorem i melancholií hledat v takové situaci smysl a naději.

13.30   Vesnice plavajících krav // Katarzyna Trzaska / Německo, Polsko / 2018 / 78 min.

Co se stane, když tři neohipíci z Berlína dorazí na farmu do východního Polska? Humorný dokument zachycuje střet vzletných představ s tvrdou vesnickou realitou.

Trojice třicátníků z Berlína se rozhodla vyměnit svoji ranní jógu za pasení krav a štípání dřeva v malé vesničce na východě Polska. Od místního farmáře si muži pronajali dřevěnou chatičku a začali se zde zabydlovat. Postupem času zjišťují, že souznění s přírodou znamená pro starousedlíky něco jiného než snaha omezit používání plastů či přestat jíst maso. Vzájemná interakce je ztížena nejen názorovou, ale i jazykovou bariérou, a snahy o komunikaci tak mnohdy ústí v klopotné a úsměvné debaty o alternativním životním stylu, duchovnu, vegetariánství a vztahu k přírodě.

Zdroj: Festival Jeden Svět – www.jedensvet.cz