Talk show Bez kostýmu tentokrát (nejen) o kostýmu…

Pardubice – V úterý 15. ledna v 19.00 hodin odstartuje na Malé scéně ve dvoře Východočeského divadla Pardubice další díl zábavného diskusního pořadu Bez kostýmu aneb Povídání z herecké šatny, který bude tentokrát věnován především divadelním kostýmům.

Od začátku sezóny jsme si v rámci pořadu Bez kostýmu již představili profesi režiséra a také jsme mluvili o „neviditelném" herectví, tedy o dabingu a práci v rozhlase. Název Bez kostýmu mě inspiroval k tomu, abych se zamyslela nad kostýmy, a uvědomila si, že běžný divák se málokdy dozví něco o tom, jak vzniká a realizuje se výtvarná stránka inscenace. Kdo kostýmy navrhuje a kdo je šije, to je pro většinu lidí zahaleno tajemstvím," říká autorka a moderátorka večera Jana Uherová. A o tom všem si bude povídat s lidmi nanejvýš povolanými – s předním kostýmním výtvarníkem Romanem Šolcem, vedoucí krejčovské dílny Východočeského divadla Janou Kosejkovou, její pravou rukou Jaroslavou Krejčovou a vlásenkářem Bohuslavem Vagenknechtem. Ty, kteří kostýmy následně oblékají, bude reprezentovat herečka Jana Ondrušková.

Jana Kosejková, Roman Šolc a Jaroslava Krejčová po premiéře Rasputina, do něhož Roman Šolc navrhoval kostýmy
« z 3 »

„S Romanem Šolcem jsem se seznámila před mnoha lety na premiéře inscenace Sešitky chrámové pěvkyně, u které byl podepsán pod návrhy kostýmů. Povoláním však tehdy byl tanečníkem, kostýmy byly jeho zálibou. Poté v našem divadle už nepůsobil, ale my se vídali dál a stali se z nás přátelé. Roman tančil v Pražském komorním baletu a poté se stal členem baletu Národního divadla v Praze. Vedle toho jej však pořád zajímala tvorba kostýmů, které vytvářel s citem pro potřeby tanečního umění, se znalostí titulu, doby, prostředí, atmosféry… Své první návrhy vytvořil pro svůj domovský Pražský komorní balet, posléze spolupracoval s Národním divadlem Brno, Divadlem J. K. Tyla v Plzni, pražskou laternou Magikou, s Hudebním divadlem Karlín a nakonec se všemi baletními, operními i muzikálovými domy v naší republice, ale i na Slovensku, Maďarsku a v Rakousku. Roman je příkladem toho, kdy tanečník po ukončení aktivní kariéry najde další uplatnění v úplně jiné profesi. A nejen to – stal se jedním z nejvyhledávanějších a nejlepších kostýmních výtvarníků v Čechách," uvádí Jana Uherová.

Autor: Radek Smetana
Foto: Jiří Sejkora
Zdroj: Východočeské divadlo Pardubice